קטעי עלון מפברואר 2005 (גם יומן וידאו)

שיחה עם פרידה אבלגון לרגל תערוכתה לחג סוכות
יש נשים לא מעטות בעין-שמר העוסקות במלאכת יד לסוגיה, אבל נדמה לי שפרידה הפורייה ביותר בינינו מבחינה זו. שאלתי אותה איך הגיעה לזה, איך התמידה לאורך השנים, מה סוגי עבודות היד שהיא עושה מה זה נותן לה, ועוד. אבל קודם ביקשתי שתספר קצת על עצמה.
פרידה מספרת:

עליתי מאיסטנבול שבתורכיה בגיל 20 ביחד עם אמי, אחותי המבוגרת ממני בעשר שנים וגיסי. זה היה בשנת 1961 עוד בתורכיה גרנו יחד, כי אבי נפטר מייד לאחר שאחותי התחתנה, ואמי נשארה עם ילדה קטנה בת עשר (אני) ולכן גיסי הציע שנגור יחד. כשאחותי וגיסי החליטו לעלות ארצה (הם לא היו ציונים במיוחד, אבל היו יהודים וזה הספיק להם) היה טבעי שנעלה כולנו יחד.

אחרי חודש ימים ביבנה, לשם נשלחנו על-ידי הסוכנות, עברתי לעין-שמר. הסוכנות היהודית שלחה אותי לכאן ואז בדיוק נפתח האולפן הראשון. חוץ ממני נשאר לזמן-מה בקיבוץ נרדו, שהתחתן עם הגר שמי, ואחר-כך הם עזבו לצרפת וגם נפרדו. מהאולפן השני לא נשאר אף אחד, ומהאולפן השלישי נשארו לאה מרקם ואליהו כפיר.

הכרתי את אבי מהיום הראשון או השני של השהייה שלי כאן, ומהר מאוד התחברנו. הגעתי במרץ 1961 והתחתנו בנובמבר 1961. היינו מאוד זריזים. (כאן פרידה מחייכת את החיוך הרחב שלה.) ילדתי את נילי בשנת 1962, ואחריה את נוגה ומושיקו. כיום יש לי שמונה נכדים ועוד אחד בדרך. אבי הגיע לעין שמר עם קבוצת המצרים בשנת 1949, וכבר הספיק להתחתן ולהתגרש לפני שהכרנו. הייתה לו בת מנישואיו הראשונים, שמה גליה, ואנחנו בקשר טוב אתה כל השנים, גם אחרי שאבי נפטר בשנת 1995.

עשרים שנה עבדתי במטבח, ועשיתי את כל התפקידים שם, מתוכם בערך 14 כמבשלת. בתורכיה לא ידעתי לבשל בכלל. הכל למדתי על יד הסירים, אף אחד לא לימד אותי. אחר-כך עבדתי חמש שנים בבית-ילדים עם אותה קבוצה, מבית התינוקות עד גן-כלנית. עד היום יש לי קשר טוב עם הילדים האלה וזו אני שנתתי להם את השם "כלנית"!

אחרי כשנה במינימרקט, עוד לפני שהתאחד עם הכלבו, עברתי להדרן. שרהל'ה סיטנר הקימה את הדרן שנה קודם, וגייסה אותי לבוא לעבוד אתה. אני כבר כאן 18 או 19 שנה! אני לא יודעת לעבור מקומות עבודה: אני נכנסת למקום ומתיישבת בו! (שוב חיוך פרידאי). אני מאוד אוהבת לעבוד בהדרן, כי אני אוהבת אנשים ואוהבת עבודות יד. וזה שילוב מאוד נחמד לטעמי.


ג ש מ י ם


כמדי שנה בשנה, גם הפעם ירד גשם ב- 16 לאוקטובר – מלימטר אחד שירד בבת אחת!


כ ד ו ר ע ף
הקבוצה פתחה את העונה בשני הפסדים: למכבי ת"א ולכפר סבא – שתי הפייבוריטיות של הליגה. בשבת הקרובה משחק חוץ נגד הוד השרון.

אנחנו אופטימיים ובשבוע הבא כתבה נרחבת בעלון. נמסר ע"י שלמה.

חורף 2002 - 2003







2 תגובות:

  1. כל הכבוד אתם חייבים לשים עוד וידאו-קליפים!!

    השבמחק