קטעי עלון מינואר 1956



קטע מהסרט "ילדותו של גורקי"



תגובות
שאלה למחנכים
לפני מספר שבועות הוצג בחדר האוכל בפני חברת הילדים הצעירה וקבוצת ,הדר" סרט "ילדותו של גורקי". סרט טוב מאוד לדעתי, אולם בקטע מסויים ראינו תמונות שהן לדעתי, וגם לדעת רבים מהחברים שהיו נוכחים בהצגה, מראות זוועה. בשביל ילדים בגיל 9-8 ואולי אפילו בשביל ילדים יותר מבוגרים, זהו הקטע בו עורך הסבא הרגזן , הלקאה לנכדו וההגבה ההיסטרית של אם הילד. ובקט שני, הסכסוך בין הזקן והזקנה שגם הוא לא "מחנך" ביותר. ואמנם הקטעים הנ"ל גרמו לילדים התרגשות רבה והגבה קשה.
והריני שואל: אם תוכן הסרט והקטעים הנזכרים לא היו מוכרים לאחראי הצגת הסרט? הרי אפשר היה להתעניין ולדעת, ולא להציגו בפני ידלים בגיל זה. ואם טועה אני בהערכתי, אנא, ילמדוני רבותי.
זליג בן משה


תשובתו של חנן בן יהודה

עד כה גרמה כל הצגה קולנועית כאב ראש למחנכים, תמיד ניצבה בפנינו השאלה: המתאים הסרט לילדים או לא?על פי רוב נערך משאל בזק בין חברים מקורבים וסיכום דעותיהם הכריע.
לפני שבועים בא הגואל בצורת "שולחן ערוך לסרטים בהוצאת מחלקת התרבות של הקיבוץ הארצי, בחוברת מסופר בקיצור על טיבו של הסרט לאיזה גילאים הוא מתאים. לנו המחנכים נשאר רק לעיין בספר מוסמך ודיינו.
הסרט "נעורי גורקי" מופיע בספר הנ"ל במדור לסרטי ילדים והריני מצותת מילה במילה:
"נעורי גורקי מסופרים באהבה וביכולת אומנותית מרובה. הסרט מצויין לכל
ה ג י ל י ם (ההדגשה במקור), עד כאן הצד החוקתי.מבחינה חינוכית נשאלת השאלה באם ילדינו צריכים לראות רק סרטים בהם מתנשקים, לא מכים ואין רואים שם חיי עוני מנוונים.? סרטי דיסני מתאימים מבחינה זו ועוד סרטים אמריקאים מתקתקים, שאינני בא לפוסלם. אך האם הם יכולים לתרום לחינוכו של הילד גם בחינוך לחיים ריאליים ולחינוך מעמדי אמוציונלי, הסרט שראו יכול לתת "הצצה" לעולם הרכושני הזר לגמרי לילדנו (ילדי פועלים בעולם חשים אותו פיסית). אני כמובן מדגיש, צריך להיות שיקול חינוכי רב צדדי בבחירת הסרט.
לסיכום השאלה אשר נשאלה: הסרט הוא סרט סוביטי לילדים, אשר קיבל אסמכתא ממוסד מתאים בקיבוץ הארצי – כראוי להציגו בפני ילדי בית הספר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה